ucenja

 

Jikme Tenpe Nyima - O preokretanju patnje u put ka prosvjetljenju


Odlomak iz teksta "Preokretanje patnje i sreće u prosvjetljenje"

Iskazivanje štovanja

Iskazujem poštovanje plemenitom Avalokiteshvari, prisjećajući se njegovih plemenitih kvaliteta:
"Uvijek sretan u sreći drugih
duboko tužan u njihovoj patnji
Onaj koji je potpuno ostvario plemenite kvalitete
i razumijevanje "Velikog suosjećanja"
i koji je podjednako odbacio svoju sreću i svoju patnju"

Uvod

Ovdje ću izložiti djelomične instrukcije o tome kako iskoristiti i sreću i patnju kao put ka Prosvjetljenju. To je neophodno učiniti želi li se voditi duhovni život, te doista najdragocjenije učenje na svijetu. Sastoji se od dva dijela: kako koristiti patnju kao Put i kako koristiti sreću kao Put. Svaki od njih će se prvo objasniti kroz relativnu istinu a potom i kroz apsolutnu istinu.

1. Kako koristiti patnju kao Put ka Prosvjetljenju

Kroz Relativnu istinu:
Kadgod da ste povrijeđeni od strane drugih osjetilnih bića ili bilo čim drugim, stvorite li naviku to promatrati samo kao patnju, tada čak kada se pojavi i najmanji problem, on će prouzročiti ogromnu tjeskobu u vašem umu. Razlog tome je taj što je u prirodi svakog opažanja ili ideje, sreće ili tuge, da postaje snažniji i snažniji svaki put kada ga ponovimo. Kako snaga ovog ponavljanog iskustva postepeno narasta, poslije nekog vremena većina onoga što opažate postat će stvarni uzrok koji će privlačiti nesreću i sreća nikada neće dobiti priliku.
Ako ne prepoznajete da sve zavisi od načina kroz koji vaš um razvija navike i prebacujete krivicu za ono što vam se događa na vanjske objekte i situacije, tada će se plamenovi patnje, negativne karme, agresivnosti i dr. bjesomučno širiti bez kraja. To je stanje koje opisuje izreka
"Sve pojave i opažanja narastaju poput neprijatelja" - cijeli svijet postaje neprijateljski.
Trebate doći do vrlo preciznog razumijevanja kako se glavni uzrok zbog kojeg su osjetilna bića u ovom degeneriranom dobu mučena tolikom patnjom krije u slabosti njihove razlikujuće svjesnosti.
Stoga, da ne bi bili povrijeđeni preprekama koje stvaraju neprijatelji, bolesti ili štetni utjecaji, nije dovoljno reći da će one same po sebi proći i više se nikada neće vratiti. Umjesto toga, to jednostavno znači da one neće biti sposobne da postanu prepreke na vašem putu ka Prosvjetljenju. Da bi to postigli, morate: Prvo, riješiti se stava da ne želite iskusiti patnju, i drugo, kultivirati odnos istinske radosti pri narastanju patnje.

a) Odbacivanje stava o patnji kao nečeg potpuno štetnog i nepoželjnog

Na temelju vlastitog iskustva ubjeđujte se ponovno i ponovno kolika je beskorisnost boli uključene u doživljavanju patnje kao nečeg potpuno štetnog i nepoželjnog, te kroz koliko nervozne tjeskobe prolazite u želji da se ona ne dogodi. Ponovo i ponovo trebate razmišljati "Od sada pa ubuduće, s kojom god patnjom da se suočim, neću postati zabrinut," i tako u sebi razvijati snažan osjećaj hrabrosti.Beskorisnost doživljavanja patnje kao nečeg potpuno štetnog i nepoželjnog
Ako nešto možete učiniti da riješite problem, tada nema potrebe da zbog toga budete nesretni. Ako ne možete, ni tada neće pomoći to što ste nesretni.

Ogromna bol i stres

Ako niste postali uznemireni, snaga uma koju posjedujete će vam omogućiti da podnesete čak i najtežu patnju, koju ćete osjećati tek kao tanku i krhku pamučnu tkaninu.Ako ste nadvladani uznemirenošću, zbog opterećenosti uma stalnim osjećajem nesretnosti čak će i najmanji problem postati potpuno nepodnošljiv. Uzmimo primjer: Kada se zateknete u razmišljanju o prekrasnoj ženi ili muškarcu i pokušate se riješiti želje i prianjanja za njih, samo ćete se uzaludno iscrpiti. Slično tome, intenzivno se usredotočivši samo na bolne aspekte patnje, nećete biti sposobni razviti bilo kakvo strpljenje i istrajnost. Zato, kao što je rečeno u instrukcijama o "Pečaćenju vrata čula", ne smijete se usredotočiti i vezati za patnju i njene karakteristike, već umjesto toga stvorite naviku da dovedete um kući gdje i pripada, boraveći u njegovom vlastitom prirodnom prostoru.

b) Kultiviranje odnosa radosti pri narastanju patnje

Praksa razvijanja radosti kroz uviđanje patnje kao pomoći na Putu
Kakva god patnja da se pojavi, ako joj se u to vrijeme ne suprotstavite kroz neki oblik prakse, onakve kakva odgovara sposobnostima vašeg uma, bit će teško bilo što pozitivno učiniti. Možete provesti puno vremena razmišljajući o tome kako bi bilo korisno imati takvo vješto sredstvo i koristiti patnju kao Put, ali će na takav način rezultat koji želite postići i dalje biti "udaljen kao zemlja od neba". Stoga, koristite patnju kao temelj za slijedeće prakse:

a) Korištenje patnje u treningu odricanja

Priznajte si da onoliko dugo koliko budete u Samsari, bespomoćni i bez ikakve nezavisnosti, patnje koje će narastati nisu ništa nešto krivo i nepošteno, već su one sama priroda Samsare. Ako je toliko teško podnijeti čak i male patnje i boli "sretnih područja", tada nema svrhe ni pominjati patnje nižih područja. Tada neka u vama naraste duboki osjećaj tuge i otrežnjenja, uz razmišljanje: "Oh, (Kyemaho!), Samsara je beskonačan i neizmjerno dubok ocean patnje!", i kroz takvu misao okrenite um u pravcu Prosvjetljenja.

b) Korišćenje patnje u treniranju uzimanja Utočišta

Razmišljajte: Kroz sve ove živote, jedan za drugim, jedini izvor utočišta od stalne patnje i svih strahova koji me nikada nije iznevjerio su Buddha, Dharma i Sanga - Tri Dragulja. Zato se u potpunosti osloniti na njih, i što god da se desi, nikada ih neću odbaciti!".Učinite ovo s čvrstim ubjeđenjem i zatim prakticirajte uzimanje Utočišta.

c) Korišćenje patnje za uklanjanje ponosa

Promotrite način kroz koji nikada niste uspjeli ostvariti slobodu (kako je već ranije objašnjeno), ne uspijevajući umaći kontroli koju patnja ima nad vama. Tada učvrstite um na ideji da trebate stati na kraj samoljublju i ponosu, koji uništavaju sve što je dobro i pozitivno, baš kao i ignoriranju te omalovažavanju drugih ljudi.

d) Korišćenje patnje za pročišćenje štetnih i negativnih činova

Sve patnje koje ste iskusili, kao i patnje koje su nezamislivo veće od njih dolaze kao posljedica vaših šetnih i negativnih djela (digpa).
Pažljivo razmotrite:
- Nepogrešivost Karme, zakona uzroka i posljedice
- Tendenciju Karme da neizmjerno narasta
- Da se nikada nećete suočiti sa rezultatima nečega što niste učinili
- Da što god da jeste učinili se nikada više neće izgubiti
Iz tih razloga, ako istinski ne želite patnju, tada se morate odreći uzroka patnje, negativnosti. Kroz "Četiri suprotstavljene sile" trebate uložiti svu svoju energiju u priznavanje i pročišćavanje svih negativnosti koje ste do danas nagomilali, s čvrstim ubjeđenjem da ih ubuduće nećete činiti.

e) Korišćenje patnje za pronalaženje radosti u pozitivnim činovima

Ako ste istinski željni iskusiti sreću koja je suprotnost patnji, tada morate učiniti napor da upražnjavate uzroke sreće, koji su pozitivni činovi. Razmišljajte o ovome podrobno, i istražite što možete učiniti da se pozitivni i korisni činovi uvećaju.

f) Korišćenje patnje u vježbanju suosjećanja

Razmotrite kako su sva osjetilna bića baš poput nas opterećena istom, ili čak i većom patnjom. Vježbajte se u razmišljanju: "kako bi bilo dobro kad bi ona bila slobodna od sve te patnje". To će donijeti razumijevanje o tome kako prakticirati dobrohotnu naklonost - težnju da se pomogne onima koji nemaju sreće.

g) Korišćenje patnje u meditaciji "voljenja drugih više nego sebe"

Budući da je glavni razlog zašto niste slobodni od patnje taj što ste sebe samog doživljavali kao najveću dragocjenost od bespočetnog vremena do danas, sada se trebati vježbati kroz razmišljanje "Ja ću se brinuti samo za druge, jer su oni izvor sve sreće i blagostanja".

* * * * *

Izuzetno je teško koristiti patnju kao Put kada vas gleda licem u lice. Stoga je suštinski važno na vrijeme postanete bliski s ovim praksama koje treba primijeniti u problematičnim situacijama, te primjenjivati posebno one u kojima imate jasno osobno iskustvo. Sama patnja kao podrška vašoj praksi nije dovoljna; morate biti sigurni da razvijate snažan, stabilan i kontinuiran osjećaj radosti koji proizlazi iz prepoznavanja onog što se događa. Kad god prakticirate ono što sam ovdje opisao, prepoznajte kako vam ta ista patnja koju iskusujete pruža ogromnu pomoć u cilju dostizanja velikog trajnog mira i sreće "viših područja" i samog Oslobođenja - koje je tako teško postići. Stalno razmišljajući ovako, naposljetku ćete čak i situacije vrlo intenzivne patnje moći preokrenuti u izuzetno slatku stvar, "poput slatkiša sa kandamonom i paprom".
Kroz ova uputstva podrobno prolazite ponovno i ponovno, te dozvolite osjećaju unutarnjeg mira i sreće da postane navika. Kada to učinite, nabujalo obilje sreće unutar uma će učiniti patnju čula nezamjetnom.